Jeżeli mamy kłopoty z zaśnięciem, czy też śpimy niespokojnie lub budzimy się zbyt wcześnie – problem jest poważny i nie należy go lekceważyć. Badania wykazały, że sen ma podstawowe znaczenie dla naszego fizycznego i emocjonalnego samopoczucia. Niedostateczna dawka snu może wpłynąć ujemnie właściwie na każdy system ciała. Pozbawienie snu może poważnie naruszyć działalność układu odpornościowego, czyniąc nas podatnymi na infekcje. Może przeszkodzić w prawidłowym działaniu naszego mózgu, zakłócając zdolność koncentracji i precyzyjnego myślenia, osłabić gotowość do przezwyciężania stresów, a tym samym sprzyjać depresjom i agresji. W gruncie rzeczy istnieje niewiele sytuacji codziennego życia, których nie zakłóciłyby niedobory snu.

Aby zrozumieć dlaczego sen jest tak ważny i w jaki sposób melatonina może pomóc w odzyskaniu zdrowego, regenerującego snu, musimy zrozumieć, czym właściwie jest sen i dlaczego śpimy.

Sen spełnia dwa zadania. Przede wszystkim pozwala naszemu ciału wypocząć i uzupełnić zasoby energii. Wiele z systemów ludzkiego ciała odpoczywa (pracuje wolniej), gdy śpimy. Spada tętno i ciśnienie krwi. Przemiana materii, proces, dzięki któremu organizm wydatkuje energię, ulega spowolnieniu, a temperatura ciała spada. Nie oznacza to jednak, że w tym okresie nie zachodzą żadne ważne procesy. Wprost przeciwnie – i jest to następna funkcja snu. Wprawdzie nasz umysł i ciało pod pewnymi względami pozostają wówczas rzeczywiście w stanie spoczynku, pod innymi jednak – ciężko pracują. Ponieważ podczas snu nasze potrzeby organiczne są znacznie mniejsze niż w stanie czuwania i aktywności, sen jest okresem, gdy nasze komórki mogą skoncentrować się na odbudowywaniu się i tworzeniu następnych. Te „prace remontowe” są niezbędne do obsługiwania silnego, zdrowego ciała, i jeżeli nie otrzymujemy odpowiedniej dawki snu, nasz wewnętrzny „warsztat ciała” nie jest w stanie wykonać swoich zadań.

Wzmacniającą funkcję snu możemy zilustrować na przykładzie tego, co dzieje się w jednym z ważniejszych układów – odpornościowym – w wyniku pozbawienia możliwości spania przez jedną tylko noc. Przypomnijmy doświadczenie Michaela lrvina, psychiatry z Medycznego Centrum Weteranów w San Diego. Jak pamiętamy wynik eksperymentu wykazał jednoznacznie, że pozbawienie snu, nawet na kilka godzin, osłabia w sposób znaczący układ immunologiczny. Pomyślmy zatem, co dzieje się z organizmem cierpiącym na niedobory snu przez dłuższy czas!

Leave a Reply

Grudzień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiwa