Melatonina to potężna broń służąca hamowaniu procesu starzenia się, wydłużaniu życia i zachowaniu zdrowia. Nie chcemy jednak, byś sądził, że jeśli od czasu do czasu połkniesz kapsułkę melatoniny, możesz przestać dbać o swoje ciało. To nie takie proste. Melatonina może pomóc w zachowaniu młodości i zdrowia, ale tylko wtedy, gdy ty sam jej to umożliwisz.

By zapewnić prawidłowe funkcjonowanie szyszynki – zegara biologicznego odpowiedzialnego za starzenie się organizmu – musisz prowadzić zdrowy tryb życia. Oto kilka prostych rad jak dbać o zdrowie, a tym samym zapewnić swojemu organizmowi naturalne wydzielanie melatoniny.

Twój organizm funkcjonuje najlepiej, gdy naturalny rytm dobowy przebiega prawidłowo. Melatonina nie jest jedynym hormonem wydzielanym w toku tego cyklu. Nasze ciało jest zaprogramowane na produkcję różnych hormonów o różnych porach dnia i nocy. Zachowanie w miarę zgodnego z naturą cyklu sprawi, że organizm będzie funkcjonować „na pełnych obrotach”.

Staraj się udawać na spoczynek mniej więcej o stałej porze i wstawać rano o tej samej godzinie. Przyjmowanie melatoniny przed snem może pomóc w utrwaleniu stałego cyklu dobowego, nawet jeśli wcześniej miałeś z tym kłopoty. Nie twierdzimy, iż nigdy nie wolno kłaść się później, ani pospać dłużej w weekend. Niewskazane jest jednak częste niedosypianie lub ciągłe zmiany pór snu, bo to zakłóca naturalne cykle hormonalne.

Nie ma wątpliwości, że sen jest niezbędny dla zachowania dobrego zdrowia. Działa regenerująco zarówno na ciało, jak i na psychikę. To właśnie podczas snu poziom melatoniny we krwi osiąga maksimum i w tym czasie szyszynka pracuje najintensywniej. Brak snu może spowodować poważne zaburzenia organizmu. Wiadomo, że ludzie notorycznie nie dosypiający są bardziej podatni na choroby, a statystyki wykazują, iż umierają wcześniej niż ci, którzy śpią tyle, ile wymaga ich organizm. Niedostatek snu zdaje się być także przyczyną wcześniejszego starzenia się.

Zalecamy także unikanie zachowań utrudniających zaśnięcie. Staraj się w spokoju spędzać wieczory. Jeśli uprawiasz ćwiczenia gimnastyczne [polecamy), wykonaj je co najmniej na dwie godziny przed przewidywaną porą snu. Badania wskazują, że nadmierny wysiłek fizyczny przed snem może zahamować nocny wzrost poziomu melatoniny we krwi (na wszelki wypadek wyjaśniamy, iż seks nie zalicza się do przeciwwskazanej przed snem kategorii „męczących ćwiczeń”).

Jak długo więc powinniśmy spać? Większości ludzi, żeby prawidłowo funkcjonować, wystarczy siedem, osiem godzin snu. Oczywiście dla części z nas to za dużo albo za mało. Sam musisz ustalić, jakie są potrzeby twojego organizmu. Jeśli w ciągu dnia czujesz się ociężały i skłonny do drzemki, oznacza to, że potrzebujesz więcej snu (por. rozdział 12).

Leave a Reply

Styczeń 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Archiwa