A teraz trochę dobiych wiadomości: nawet najmniejsza aktywność fizyczna już przynosi korzystne efekty. Wykazano w badaniach, że ludzie, którzy dzielą program ćwiczeń na małe porcje, rozłożone na cały dzień, częściej trzymają się wyznaczonego sobie zadania, niż Ci, którzy za jednym zamachem zamierzają wykonać cały program ćwiczeń. Jeśli prowadzisz siedzący tiyb życia, już wydatek energetyczny na ćwiczenia fizyczne rzędu 750 kcal na dzień sprawi, że organizm odmłodnieje o cały rok.

Chociaż wszyscy powinni uprawiać ćwiczenia, to jednak dla tych, u któiych stwierdza się podwyższone ryzyko chorób układu sercowo- -naczyniowego lub przewlekle chorują, jest to jeszcze ważniejsze. Szeroko znane badanie pod kierunkiem Stevena Blaira, specjalisty zajmującego się problematyką sprawności fizycznej w Cooper Center w Dallas, wykazało, że u ludzi w dobrej kondycji fizycznej, nawet u tych, którzy osiągnęli sprawność w starszym wieku, występuje znacznie niższe ryzyko zgonu niezależnie od jego przyczyn i współistniejących czynników ryzyka, takich jak rodzinnie występująca choroba układu serco- wo-naczyniowego czy przebyty zawal serca. W badaniu The Harvard Alumni Study wykazano, że u ludzi palących papierosy, z wysokim ciśnieniem tętniczym, nie uprawiających ćwiczeń występuje siedmiokrotnie zwiększone ryzyko zawału serca. Jeśli występują jedynie dwa z trzech powyższych czynników, ryzyko to jest już tylko dwukrotnie wyższe. Jeśli palisz tytoń, cierpisz na nadciśnienie lub też stwierdza się jakiś inny czynnik przyśpieszający starzenie naczyń tętniczych, uprawianie ćwiczeń jest szczególnie istotne. Dzięki aktywności fizycznej opóźnisz lub nawet odwrócisz procesy starzenia się naczyń.

Leave a Reply

Czerwiec 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiwa