Byłem chyba najgorszym z możliwych wzorów. Kiedy przechodziłem szkolenie lekarskie, uważano, że rezydenci i lekarze mający internat w szpitalu mogą się obyć kompletnie bez snu. Kontynuowałem karierę, założyłem rodzinę, wkrótce okazało się, że jestem coraz bardzie zapracowany i zajęty, że mam coraz mniej czasu na to, co powinienem zrobić. I po prostu – zacząłem mniej spać, zwykle nie spałem dłużej niż pięć godzin w nocy. Nie zdawałem sobie sprawy, że postarzam swój organizm. A poza tym byłem w ciągu dnia mniej produktywny.

W kilku badaniach oceniono długotrwały wpływ regularnego snu na zdrowie. Dane pochodzące z badań na całym świecie potwierdzają, że przesypianie w nocy siedmiu – ośmiu godzin chroni przed przyspieszonym starzeniem się. W najszerzej znanym badaniu nad wzorami snu przeprowadzonym w kalifornijskim Albeda Country stwierdzono, że u mężczyzn, którzy przesypiają siedem – osiem godzin w ciągu nocy i u kobiet, które przesypiają sześć – siedem godzin co noc, występuje znacząco mniejsze ryzyko zgonu od tych, którzy nie pozwalają sobie na tak długi sen. Jeśli przetłumaczymy to na stosowaną w tej książce terminologię, to okaże się, że regularne wysypianie się sprawia, iż masz organizm o całe trzy lata młodszy.

Nasz organizm nie jest zaprogramowany tak, by mógł się dostosować do zwariowanych wymagań współczesnego świata. Jeszcze sto lat temu nikt nie żył w sztucznym świetle. Tryb życia był podporządkowany dniom i nocom. Organizm człowieka przez tysiące lat ewoluował i przystosowywał się do cyklu dobowego. Za nim podążają i cykle naszego organizmu, zgodnie z tym rytmem zmieniają się poziomy hormonów, miedzy innymi zmiany takie dotyczą melatoniny, seroto- niny, kortyzolu, które są wydzielane o różnych porach doby tak, by

Leave a Reply

Grudzień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiwa