Szczególnie otyłość w okresie dojrzewania może wywrzeć negatywny wpływ na późniejsze życie. W latach siedemdziesiątych Walter przeprowadził eksperyment, który polegał na tym, że przez pierwszych sześć tygodni po odstawieniu mleka matki aplikował myszom niskokaloryczną dietę. Po tym czasie weszły one w okres reprodukcyjny. Inną grupę myszy Walter karmił w sposób typowy. Po upływie sześciu tygodni pierwsza grupa przeszła także na zwykłe odżywianie. W okresie tych sześciu tygodni, gdy myszy były różnie karmione, zaobserwował znaczne dysproporcje w poziomie hormonów u obu grup. Myszy na diecie niskokalorycznej były o połowę mniejsze od tych z grupy kontrolnej i poruszały się znacznie żwawiej. Później, gdy zaczęły dostawać normalne pożywienie, zwiększyły wagę, aż do zrównania jej z wagą myszy karmionych normalnie. Co ciekawe jednak, wciąż występowały znaczne różnice w poziomie wydzielanych hormonów u obu grup. Zwierzęta na diecie niskokalorycznej wykazywały zdecydowanie niższy poziom kortykosterydów. Wiadomo powszechnie, iż wysoki poziom kortykosterydów, często występujący u starszych osobników (także ludzi), stanowi przyczynę wielu dolegliwości, w tym także uszkodzeń części mózgu odpowiadających za pamięć,

Walter wyciągnął więc wniosek, że dłuższe życie zwierząt odżywianych niskokalorycznie wynika z różnic w sprawności pracy mózgu. Różnice te mogą powstawać za sprawą trwałych zmian w podwzgórzu, które, kontrolując przysadkę mózgową, reguluje reakcje takie jak głód, pragnienie oraz dojrzewanie płciowe. W jakiś sposób, powodem była uboga dieta, przysadka została zaprogramowana na pobudzanie organizmu i utrzymywanie go w lepszej kondycji.

I co ciekawe był to stan trwały. I choć Walter, przeprowadzając swoje doświadczenie, jeszcze o tym nie wiedział, teraz możemy stwierdzić, że zwierzęta karmione mniej kalorycznie wykazywały wyższy poziom melatoniny niż odżywiane w sposób typowy.

Nie twierdzimy, że należy głodzić dzieci, lecz nie powinno się karmić ich tłustymi, wysokokalorycznymi pokarmami, które zaprogramują ich gruczoły wydzielania wewnętrznego, tak że przez całe życie „będą się domagały” dodatkowych kalorii. Owoce, warzywa, niskokaloryczny nabiał, chude mięso i ryby będą z pewnością zdrowsze zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Ponadto pomogą utrzymać organizm w lepszej kondycji i nie dopuścić do zbyt wczesnego wystąpienia zespołu starzenia.

Melatonina jest dziś przedmiotem zainteresowania świata nauki, a badania są proste i nieskomplikowane. Sam hormon jest ogólnie dostępny – niedrogi i niezwykle łatwy w stosowaniu. Nietrudno postępować według naszych zaleceń i nie wiąże się to z koniecznością ponoszenia szczególnych wydatków.

Wierzymy, iż cud melatoniny stanie się powszechnym dobrem dzięki swej skuteczności i łatwości zastosowania. Wszyscy więc mamy szansę na dłuższe i zdrowsze życie.

Leave a Reply

Lipiec 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Archiwa