Mimo że sód jest pierwiastkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania organizmu, nie musisz się kłopotać tym, czy otrzymujesz wystarczającą jego ilość. Większość Amerykanów spożywa więcej sodu, niż tego potrzebuje. Dla prawidłowego funkcjonowania konieczne jest spożywanie na dobę 116 mg sodu, a przeciętny Amerykanin spożywa go 4000 mg.

Kiedy słyszymy słowo sód, zaczynamy zwykle myśleć o soli kuchennej (chlorku sodu), jednak spożywamy go pod wieloma innymi postaciami. Około 75% sodu, który spożywasz, nie pochodzi z sol- niczki, a jest dodatkiem w procesach przygotowywania żywności. Sól kuchenna to tylko 40% tego pierwiastka.

Z wysokim spożyciem sodu powiązano zwiększanie się wartości ciśnienia tętniczego u części ludzi, być może zjawisko to dotyka wszystkich. W wielu badaniach potwierdzono to zjawisko. Najlepszym z takich badań jest InterSalt, w którym oceniono spożycie sodu u ponad 10 000 ludzi w pięćdziesięciu dwóch ośrodkach uczestniczących w tym badaniu. Udało się powiązać wysokie spożycie sodu z podwyższonymi wartościami ciśnienia tętniczego i przyspieszonym tempem starzenia się naczyń tętniczych. Przez lata lekarze polecali dietę ni- skosodową tym pacjentom, których ciśnienie tętnicze wydawało się szczególnie wrażliwe na sód. Po raz pierwszy związek pomiędzy sodem a wysokimi wartościami ciśnienia krwi został zauważony przez

Ambarda i Beaujarda już w 1904 roku. Skutkiem tego, na początku naszego stulecia często zalecano pacjentom z nadciśnieniem tętniczym dietę niskosodową, przy czym często efekty były zadowalające. Jednak pojawienie się licznych leków obniżających ciśnienie tętnicze sprawiło, że wielu lekarzy przestało w ogóle stosować tę metodę, z wyjątkiem tych chorych, u których bezspornie wykazano, że cierpią na nadciśnienie tętnicze „wrażliwe na sód”.

Nowsze dane wskazują jednak, że wszyscy starzejemy się szybciej, jeśli spożywamy nadmierne ilości sodu. Teoria wrażliwości na sód jest bardzo problematyczna. Głównym jej mankamentem jest niemożność określenia przed wystąpieniem nadciśnienia tętniczego i związanych z nim oznak starzenia, kto konkretnie jest wrażliwy na sód. U wielu ludzi wrażliwość na ten pierwiastek wyraźnie zmienia się z wiekiem, bowiem z wiekiem zmienia się także metabolizm, Najlepiej jest po prostu ograniczyć ilość przyjmowanego sodu. Ograniczenie chlorku sodu, czyli soli kuchennej, ćwiczenia fizyczne i kontrola masy ciała to triada działań, dzięki którym zmniejsza się prawdopodobieństwo zachorowania na nadciśnienie tętnicze i związanego z nim szybkiego postępu procesów starzenia.

Leave a Reply

Czerwiec 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiwa