Choć przeciętny Amerykanin spożywa codziennie 4000 mg sodu, to większość najznamienitszych organizacji medycznych, w tym US Surgeon General ‚s Office, the National Institutes of Health, the National Academy of Science ’s Research Council, oraz liczni eksperci zalecają, by codzienne spożycie soli nie przekraczało 2400 mg na dobę (ta ilość mieści się w łyżeczce do herbaty). Ja posunę się trochę dalej – uważam, że uzyskasz najsilniejszy efekt odmładzający, jeśli ograniczysz dzienne spożycie soli do 1600 mg. Mężczyzna w wieku 55 lat, który nie spożywa wiecej niż 1600 mg sodu na dobę, ma organizm o 2.8 roku młodszy od równolatka, który nie przywiązuje wagi do ilości spożywanego pierwiastka.

W jaki sposób możesz ograniczyć spożycie sodu? Najłatwiej jest osiągnąć to poprzez zmniejszenie spożycia gotowej paczkowanej żywności, jako że do jej konserwacji używa się znacznych ilości sodu. Większość potraw z barów szybkiej obsługi także zawiera dużo tego składnika – jest to jeszcze jeden powód, dla którego nieczęsto powinieneś sobie pozwalać na hamburgera. Z kolei owoce i warzywa, a także świeże mięso zawierają niewielkie ilości sodu. Jeśli stanowią one podstawę Twojego żywienia, wyraźnie ograniczysz jego spożycie i to bez większego wysiłku. Jeśli kupujesz półprodukty lub żywność puszkowaną – zapoznaj się z etykietami. Żywność, której w żadnym przypadku nie nazwałbyś słoną, zawiera zdumiewająco dużo sodu. Sery żółte, konserwowane mięso, wiele przypraw, niektóre skorupiaki zawierają ogromny ładunek sodu – zatem bądź ostrożny. Często bardzo podobne produkty bardzo różnią się ilością tego pierwiastka. Wiele firm spożywczych wprowadziło na rynek produkty bez sodu czy niskosodowe. Nawet jeśli zdecydujesz się zrezygnować w zupełności z soli kuchennej, powinieneś pamiętać, że w gotowych produktach żywnościowych ukryty jest sód i to właśnie z tego źródła pochodzi większość spożywanego sodu.

Mimo że właściwie nie słyszy się o niedoborach sodu, w naszym organizmie może dochodzić do znacznego jego ubytku. W przypadku ciężkich ćwiczeń fizycznych i przy bardzo upalnej pogodzie, zjawisko to może przyspieszyć starzenie się naszego ciała. Przy uprawianiu ćwiczeń fizycznych powinieneś pamiętać o tym, by dużo pić i dbać o właściwe nawodnienie organizmu.

Leave a Reply

Grudzień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiwa