Można wyróżnić cztery podstawowe rodzaje tłuszczu: nasycone, wielonienasycone, o nasyconym jednym wiązaniu i tłuszcze sztucznie utwardzone. Pierwsze trzy rodzaje tłuszczów występują w naturze. Tłuszcze sztucznie utwardzone to sztucznie stworzona imitacja tłuszczu nasyconego. Mimo że w tej samej porcji wszystkich czterech rodzajów tłuszczu jest zawarty ten sam ładunek kalorii (120 kalorii w łyżeczce od herbaty lub 9 kalorii w jednym gramie), to każdy z nich odmiennie wpływa na organizm. Tłuszcze nasycone i tłuszcze sztucznie utwardzone przyspieszają starzenie się naczyń tętniczych oraz starzenie się układu immunologicznego człowieka. Tłuszcze wielonienasycone, poza tym że są bardzo kaloryczne, same przez się nie przyspieszają procesów starzenia. Tłuszcze o nasyconym jednym wiązaniu wydają się wręcz nas odmładzać, zwiększają bowiem poziom cholesterolu frakcji HDL we krwi, niestety także są bardzo kaloryczne.

Niezależnie od tego, jaki jesz tłuszcz, pamiętaj, że tuczy. Zadaniem tłuszczu, wszystko jedno, czy został on odłożony przez nasz organizm, czy pochodzi z pokarmów roślinnych lub zwierzęcych, jest magazynowanie energii, zatem ich ładunek kaloryczny jest znaczny. W gramie tłuszczu jest więcej kalorii niż w gramie węglowodanów czy białek. Z jednego grama tłuszczu – i tego nasyconego, i tego nienasyconego – pochodzi dziewięć kalorii, z jednego grama cukru, a także z jednego grama białka organizm otrzymuje cztery kalorie.

Przeciętny Amerykanin spożywa dziennie 90 gramów tłuszczu, czerpie zatem z tłuszczu 40% wszystkich kalorii. Warto jest tak zmienić dietę, by tłuszcz pokrywał jedynie 30% zapotrzebowania energetycznego. A jeszcze lepiej, by pokrywał jedynie 25% zapotrzebowania. Znawca problemów żywienia Dean Ornish sądzi, że tłuszcze nasycone i utwardzone nie powinny stanowić więcej niż 10% ogółu kalorii, zwłaszcza gdy ryzyko szybkiego przebiegu procesów starzenia się naczyń jest u Ciebie szczególnie wysokie. Aktywne kobiety, które nie muszą się odchudzać i dla których spożycie tłuszczu nie wiąże się ze szczególnym ryzykiem, powinny jeść nie więcej niż 50 gramów tłuszczu na dobę. Zdrowi, aktywni mężczyźni powinni spożywać 55 gramów tłuszczu na dobę lub nawet mniej.

Leave a Reply

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Archiwa