Różne rodzaje stresu oddziałują na różnych ludzi w odmienny sposób. Nie wszystkich stresują te same rzeczy. Niektórzy lekarze są uosobieniem spokoju, kiedy muszą opatrywać zagrażające życiu urazy na izbie przyjęć, ale zaczyna się w nich gotować wówczas, gdy muszą zasiąść do codziennej roboty papierkowej. Są i tacy, którzy lubią się czasem pokłócić, inni za wszelką cenę unikają takich sytuacji. Często ludzie z osobowością „typu A”, czyli ci, których coś wciąż pcha do przodu, którzy wciąż za czymś gonią, czują się naprawdę silnie zestresowani wówczas, gdy nie mogą uzewnętrznić charakterystycznych cech swojego typu zachowania. Chwila odprężenia, „odpuszczenie sobie” sprawia, że czują narastający niepokój. Cała sztuka polega na tym, by rozpoznać, co Cię stresuje, potem zaś opracować strategię unikania takich sytuacji, a w przypadku, gdy się nie da ich uniknąć, opracować sposoby na poradzenie sobie z nimi tak, by zredukować do minimum poziom stresu.

Zwykle reakcja stresowa wiąże się z indywidualnym odbiorem jakiegoś wydarzenia. Niektórzy ludzie mogą uwielbiać skakanie z opóźnionym otwarciem spadochronu, inni mogą uważać, że jest to przerażające. I jedni, i drudzy odczuwają stres związany ze skokiem, część jednak czuje dobry stres, zwany naukowo „eustresem”, który wyzwala reakcje euforyczne, inni odczuwają zly stres, zwany „dis- stresem”. Ktoś może uwielbiać chodzenie na przyjęcia, pracę z wieloma ludźmi czy poznawanie nowych osób i uważa to za doświadczenie miłe i odprężające, innym jednak takie sytuacje „szarpią” nerwy. Poziom odczuwanego przez nas stresu w znacznym stopniu zależy od tego, jak subiektywnie interpretujemy daną sytuację. Jednym ze sposobów na zmniejszenie poziomu odczuwanego przez nas stresu, jest próba zmiany postrzegania różnych zdarzeń.

Leave a Reply

Wrzesień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Archiwa