Jak już pisałem, poziom HDL ponad 60 mg/dl wydaje się bardzo dobrze chronić przed procesami starzenia naczyń. Choć niektóre leki sprzyjają zwiększaniu stężania HDL we krwi, leczenie farmakologiczne nie należy do szczególnie skutecznych sposobów poprawienia stosunku cholesterolu frakcji LDL do HDL. Okazuje się, że nie ma idealnej metody, która by u wszystkich zadziałała. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie poziomu HDL są ćwiczenia fizyczne. Kobiety zwykle mają wyższe od mężczyzn poziomy cholesterolu frakcji HDL, u nich też łatwiej podnieść ten poziom poprzez uprawianie ćwiczeń. W ostatnio opublikowanych badaniach North Carolina wykazano, że u kobiet uprawiających aerobic stężenie cholesterolu frakcji HDL wzrasta o dwadzieścia procent, u mężczyzn można zaobserwować jedynie pięcioprocentowy wzrost. Także jeden drink wieczorem (pół w przypadku kobiet) może zwiększyć stężenie HDL we krwi (zapoznaj się z rozdziałem 10.). U wielu ludzi zrzucenie zbędnych kilogramów zwiększa poziom cholesterolu HDL we krwi. Mimo że przyczyny związku między przyborem wagi a poziomem cholesterolu pozostają niejasne, jest on wyraźnie widoczny.

Przeciwnie się dzieje, gdy genetycznie jesteś zaprogramowany na niskie stężenia cholesterolu frakcji LDL, tło dziedziczne chroni Cię przed postępem starzenia się naczyń tętniczych. Istnieją na świecie i tacy szczęśliwcy, ale jest ich niewielu, którzy mają wysoki poziom cholesterolu całkowitego i wysoki poziom cholesterolu frakcji HDL. Ludzie Ci wylosowali na genetycznej loterii wysoką nagrodę. A wszystko dlatego, że cholesterol frakcji HDL chroni przed szybkim postępem procesów starzenia się naczyń tętniczych. Może się okazać, że istotnie są młodsi nawet i o dwadzieścia sześć lat od przeciętnych przedstawicieli własnego rocznika.

Leave a Reply

Styczeń 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Archiwa