Kiedy naukowcy zajęli się badaniem chorób układu sercowo-na- czyniowego, odkryli coś niezmiernie interesującego. Ludzie żyjący na obszarach wiejskich Grecji i Włoch, a nawet w Albanii – w społeczeństwach „słabiej rozwiniętych” i mniej zasobnych niż nasze – rzadziej chorowali na choroby naczyń tętniczych. Również w niektórych społecznościach azjatyckich tempo starzenia się naczyń tętniczych u ludzi jest wolniejsze. Skoro Amerykanie i Europejczycy są tak „wysoko rozwinięci”, czemu tak często chorują?

Wydawało się, że łatwo będzie wszystko przypisać dziedziczności. Jednak wkrótce przeprowadzone badania wykazały, że podłoże genetyczne, choć ma pewien wpływ na wiek, w którym ujawniają się po raz pierwszy choroby naczyń i pojawiają się nowotwory złośliwe, w żadnym przypadku nie może tłumaczyć takiego rozpowszechnienia się tych chorób. Osoby przeprowadzające się z tych obszarów wiejskich do Stanów Zjednoczonych zaczynały chorować równie często, jak ich nowi sąsiedzi. Tę zmianę można było powiązać ze zmianą w trybie życia. A jednym z najważniejszych czynników wydawała się dieta. Badacze odkryli, że odżywianie się dietą bogatą w owoce i warzywa (to jest taką, w której obficie występują włókna roślinne), bogatą w składniki odżywcze i ryby, gdy niewiele się jada mięsa, a pożywienie jest niskokaloryczne i ma niewiele tłuszczu (zwłaszcza tłuszczów nasyconych i sztucznie utwardzonych) – wyraźnie opóźnia procesy starzenia się naczyń tętniczych. W takiej zdrowej diecie głównym tłuszczem jest oliwa obfitująca w tłuszcze o nasyconym jednym wiązaniu, które obniżają stosunek cholesterolu frakcji LDL do cholesterolu frakcji HDL (szerzej piszę o tym później ) oraz ogólnie obniżają stężenie szkodliwej frakcji LDL cholesterolu w surowicy krwi. Nabiał obfitujący w nasycone tłuszcze, miedzy innymi sery, jest spożywany w niewielkich ilościach. Właśnie taką dietą odżywiają się ludzie w basenie Morza Śródziemnego, w różnych regionach Azji i właśnie taka dieta wydaje się sprzyjać zdrowiu i długowieczności.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat i medycyna, i społeczeństwa zmieniły się. Wyniki badań dotyczących żywienia zostały dobrze rozpropagowane i większość z nas doskonale wie, że ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych, zwiększenie spożycia owoców i warzyw oraz produktów mącznych z pełnego przemiału ziarna sprzyjają długotrwałemu zachowaniu dobrego zdrowia.

Leave a Reply

Sierpień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiwa