W prawidłowo skomponowanej diecie, 50-60% zapotrzebowania kalorycznego powinny pokrywać węglowodany (cukry) – najlepiej, by były to cukry złożone. Istnieją dwa podstawowe rodzaje węglowodanów: proste i złożone. Cukry proste występują zarówno w cukrze oczyszczanym, jak i w miodzie oraz wielu owocach. Cukry złożone występują w pieczywie, makaronach, innych produktach zbożowych, warzywach, w tym strączkowych i w niektórych owocach – jest to skrobia, która w naszym organizmie rozpada się do cukrów prostych. Pojawiają się zatem dwa pytania: skoro cukry złożone rozpadają się do cukrów prostych, czemu różnią się one od prostych węglowodanów, które można znaleźć w cukrze rafinowanym? Czy nie dostarczają nam identycznej porcji energii?

I tak, i nie. Istotnie dostarczają koniec końców taką samą ilość kalorii. Jednak cukry złożone występują w takich produktach spożywczych, które obfitują w witaminy, składniki odżywcze i włókna roślinne. Nasz organizm traktuje cukry złożone odmiennie. Rozpadają się one wolniej, więcej energii jest zużytkowane na trawienie, dzięki nim poziom glukozy we krwi jest bardziej stały. Ponieważ cukry złożone występują w żywności w mniej skoncentrowanej formie niż cukry proste, zatem 100 gramów produktu zawierającego cukier złożony jest mniej kaloryczne, od takiej samej ilości produktu zawierającego cukier prosty.

Proszę zapomnieć o starych mitach, zgodnie z którymi makarony i pieczywo są bardzo tuczące. Jeden gram cukru ma zdecydowanie mniej kalorii niż jeden gram tłuszczu, odpowiednio: cztery kalorie i dziewięć kalorii. Jeśli będziesz się odżywiał dietą bogatą w cukry złożone – warzywa, owoce i produkty zbożowe – uda Ci się zrzucić nadmiar wagi i odmłodnieć o całe lata.

Leave a Reply

Sierpień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiwa