Przeciętna długość życia Amerykanów wydłużała się równolegle ze zwiększonym spożyciem owoców. Jest to pewna zgodność, jeszcze nie dowiedziony związek przyczynowo-skutkowy, jednak wyniki badań wskazują, że zwiększenie spożycia owoców może sprzyjać długowieczności. Są one bogate w witaminy i włókna roślinne, a także pełne karotenoidów i innych substancji odżywczych.

Karotenoidy to substancje podobne do witamin, które występują w wielu owocach i warzywach. W pożywieniu można znaleźć ponad sześćset różnych rodzajów karotenoidów, najlepiej znany jest beta-karoten, który w naszym organizmie przekształca się do witaminy A (zapoznaj się także z rozdziałem 7.). Dość długo naukowcy w ogóle nie wiedzieli, czy karotenoidy przynoszą organizmowi jakiekolwiek korzyści, jednak obecnie coraz więcej wiemy o ich właściwościach antyoksy- dacyjnych, czyli tych, którym możemy przypisać ochronę przed efektami starzenia się. Możesz łatwo stwierdzić, co zawiera karotenoidy, substancje te barwią bowiem produkty na czerwono, pomarańczowo bądź żółto: takie właśnie zabarwienie mają pomidory, brzoskwinie, marchewka – generalnie wszystkie owoce i warzywa o tych barwach zawierają karotenoidy. Znaczne ilości tych związków występują także w warzywach liściastych o ciemnym zabarwieniu liści – w szpinaku i brokułach. Likopen, karotenoid, który występuje przede wszystkim w pomidorach, chroni przed zachorowaniem na raka gruczołu krokowego (patrz – rozdział 5.). Między innymi właśnie dla karotenoidów powinieneś odżywiać się dietą bogatą w owoce i warzywa, dzięki nim dłużej pozostaniesz młody. W owocach występują także flawonoidy.

Leave a Reply

Styczeń 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Archiwa