Nawyki żywieniowe, którym hołdowaliśmy przez całe życie, trudno jest zmienić. Naucz się zastępować w przepisach kucharskich niezdrowe składniki takimi, które sprzyjają zdrowiu. Jeśli w przepisie napisano, że powinieneś zastosować masło, zapytaj sam siebie: „czy w tym przepisie koniecznie trzeba wykorzystać tłuszcz nasycony? Czy nie mogę użyć czegoś innego? Co by było, gdybym dodał imbiru, soku pomarańczowego? Może jeszcze łyżeczkę oliwy?” Czosnek, imbir, ocet winny i pikantne przyprawy często pozwalają zastąpić brak tłuszczów nasyconych w potrawie. Moja mama zwykła tłuc kartofle z dużą ilością masła i mleka, ja jednak piekę główkę czosnku i dodaję kilka ząbków do tłuczonych ziemniaków. Pieczenie sprawia, że czosnek zyskuje łagodniejszy smak, a poszczególne ząbki mają konsystencję masła, Masło owocowe, na przykład masło jabłkowe, nie zawiera wcale tłuszczu i jest dobrym substytutem masła. Używaj go do smarowania chleba lub też mieszaj z innymi potrawami.

Jeśli pieczesz kurczaka lub inne mięso, ułóż je na rożnie tak, by spłynął cały tłuszcz. Sporządź sos pomidorowy z octem ziołowym i dodaj do tego trochę przypraw ziołowych. W ten sposób sporządzisz doskonały sos do wielu potraw – do piersi drobiowych, oberżyny i makaronu. Zamiast polewać mięso tłuszczem z patelni, spryskaj je odrobiną soku owocowego. Sporządzaj sosy ze zmiksowanych warzyw łub wina zamiast ze śmietany, Zupa będzie równie doskonała, gdy zamiast szklanki śmietany zastosujesz zmiksowany bulion z kurczaka i ziemniaków. Za każdym razem, gdy masz przed sobą przepis wymagający zastosowania tłuszczów nasyconych lub sztucznie utwardzonych, zadaj sobie pytanie: „wjaki sposób przyrządzić to tak, by potrawa była bogata w składniki odżywcze i miała jak najmniej tłuszczu?”

Leave a Reply

Wrzesień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Archiwa