Badaczom udało się także z powodzeniem zmierzyć wpływ stresu i ocenić tempo starzenia się spowodowane stresem wiążącym się z katastrofami naturalnymi. Wiadomo przecież, kiedy dokładnie wydarzyła się katastrofa i można prześledzić zmiany w częstości występowania zawałów serca i zgonów z różnych przyczyn. Przykładowo, badania demograficzne wykazały, ze częstość zawałów mięśnia sercowego (a w szczególności ciężkie i śmiertelne zawały) zwiększa się dramatycznie w ciągu paru dni po trzęsieniu ziemi. W czasie wojny w Zatoce parę dni po bombardowaniach wyraźnie wzrosła częstość zawałów serca w Izraelu. Mimo że w badaniach tych nie oceniano bardziej ogólnych wykładników starzenia się organizmu, możemy założyć, że częściej także występowały udary mózgu i inne zdarzenia. W innym niezmiernie cennym doniesieniu opublikowanym przez National Cancer Institute wykazano, że stres psychologiczny związany z rozpoznaniem raka piersi powodował u pacjentek zmniejszenie się ilości komórek odpornościowych, między innymi komórek T, naturalnych zabójców. Stawiało to chore osoby w jeszcze groźniejszej sytuacji. Dysponując takimi przykładami możemy z przekonaniem stwierdzić, że stres nas postarza. Gdy doświadczysz „ważnego wydarzenia życiowego”, możesz być tak naprawdę starszy nawet i o pięć lat w okresie, kiedy ma ono miejsce i o rok (jeśli nie więcej) w okresie późniejszym.

Zmierzenie wpływu stresu długoterminowego na tempo procesów starzenia się

Znacznie trudniejszym zadaniem okazało się dla naukowców zmierzenie wpływu stresu długoterminowego na tempo procesów starzenia się. Nie dlatego, by taki stres był w mniejszym stopniu realny, ale dlatego że znacznie trudniej jest określić, kiedy się rozpoczął i kiedy się skończył. Co więcej, stres długotrwały wydaje się podlegać bardziej subiektywnej ocenie. Mimo że wszyscy uważają, iż śmierć bliskiej osoby jest bardzo stresująca, nie dla każdego te same aspekty życia rodzinnego są w równym stopniu stresujące. Istnieją jednak pewne dowody na to, że stres długotrwały postarza nas. Wiadomo, na przykład, że osoby niezadowolone ze swojej pracy częściej doznają zawałów serca.

W przypadku stresu przewlekłego i nawracającego, ważne jest rozpoznanie czynników, które go wywołują. Musisz się nauczyć ich unikać lub też sprawić, by w jak najmniejszym stopniu odczuwać ich skutki. Wyniki badań wskazują na przykład, że większość ludzi odczuwa znaczny stres, gdy po raz pierwszy musi wystąpić publicznie. Około 90% osób z tych, które często się publicznie produkują, w końcu przyzwyczaja się do tego i nie występuje u nich reakcja stresowa. Ale 10 procent wciąż przeżywa identyczny stres, jak za pierwszym razem, niezależnie od liczby wcześniejszych wystąpień.

Wreszcie doszliśmy do istotnego pytania: w jaki sposób można zmniejszyć natężenie stresu? Po pierwsze, przedstawię kilka prostych i łatwych do wprowadzenia w życie zwyczajów, które mogą zmniejszyć wielkość stresu. Potem opiszę, jak sobie radzić ze stresem związanym z kontaktami społecznymi i rodzinnymi, pracą, pieniędzmi i procesem edukacji.

Leave a Reply

a moze zobaczysz acai berry 900 moj mały koleżko anatomia palpacyjna usuwanie zmarszczek Olsztyn
Grudzień 2017
P W Ś C P S N
« Wrz    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archiwa