Teraz, kiedy już wiesz do jakiego celu powinieneś dążyć, pewnie zechcesz się dowiedzieć, w jaki sposób mierzyć METs. Niestety, nie możesz ich zmierzyć, w każdym razie nie jest to takie łatwe. METsy ocenia się w specjalistycznych jednostkach zajmujących się medycyną sportową lub też w innych klinikach dysponujących specjalistycznym sprzętem, którym można monitorować tempo metabolizmu. Istnieją jednak pewne trzy łatwe sposoby na przybliżoną ocenę tempa metabolizmu: można ocenić ilość kilokalorii spalonych w czasie jednej godziny, można ocenić „czas pocenia się” oraz zmierzyć częstość pracy serca. Właśnie tymi wskaźnikami należy się kierować w czasie wykonywania ćwiczeń fizycznych. Proszę wyliczyć „godzinowy wydatek energetyczny”, by oszacować przybliżoną wartość METs (zapoznaj się z tabelą 9.1). Jeśli, na przykład, spacerujesz w szybkim tempie (wydatek energetyczny wynosi 300 kcal na godzinę), osiągniesz tempo metabolizmu około sześć – siedem METs. Jeśli wykonujesz jakąś czynność, w czasie której spalasz ponad 600 kcal w ciągu godziny, oznacza to, że zbliżyłeś się do granicy 10 METs. Powinieneś się starać ćwiczyć w takim właśnie tempie, trzy razy na dobę po dwadzieścia minut. Innym całkiem dobrym sposobem na ocenę liczby METs jest ocena „czasu pocenia się”- postaraj się tak ćwiczyć, byś pocił się przez co najmniej dwadzieścia minut dziennie trzy razy w tygodniu. Pomiar czasu trwania pocenia się jest stosunkowo wiarygodną wskazówką, na jak długo przyspieszyłeś czynność serca do 70% częstości maksymalnej, a tempo metabolizmu wzrosło do 70% tempa maksymalnego. Trzeci sposób oceny METs polega na mierzeniu częstości pracy serca – inaczej mówiąc, ilości uderzeń serca w ciągu jednej minuty. W czasie intensywnych ćwiczeń fizycznych częstość pracy serca winna się mieścić w zakresie od 65% do 80% maksymalnej częstości pracy serca.

Leave a Reply

Sierpień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiwa