Bardzo dużo dyskutuje się o tym, ile kto powinien zjadać białka. Ostatnio niektórzy z żywieniowców polecali dietę wysokobiałkową. Jeśli jednak nie jesz wystarczająco dużo nabiału, to białko z mięsa może sprawić, że wapń będzie wypłukiwany z kości. Dieta wysoko- białkowa obciąża też nerki, muszą one wydalić produkty metabolizmu białek. Twój organizm spoźytkowuje tylko tyle białek, ile mu potrzeba, każdy nadmiar musi być wydalony (część tego nadmiaru ulega przemianie w tłuszcz i cukier). Wyniki badań dowiodły, że nadmierne spożycie białka nie sprzyja ani zdrowiu, ani utracie wagi, ani przyrostowi masy mięśniowej.

Choć Amerykanin spożywa średnio 100 gramów białka, to zalecane dzienne spożycie wynosi tylko połowę tej ilości. Proponuję tak skomponować dietę, by białko pokrywało dwadzieścia procent zapotrzebowania kalorycznego. Białko występuje w największych ilościach w mięsie, drobiu, rybach, nabiale, produktach sojowych i orzechach. W tych produktach spożywczych od 15 do 40% kalorii pochodzi z białek. Fasola, soczewica, groch i produkty zbożowe zawierają poniżej 15% białka. Ogranicz spożycie ryb, mięsa do 150-210 gramów. Ponieważ te pokarmy zawierają mniej niż 40% białka, spożywanie takiej ilości zapewni Ci wystarczającą dawkę białka bez niebezpieczeństwa przeładowania organizmu.

Jeśli całość zapotrzebowania na białko pokrywasz wyłącznie ze źródeł roślinnych, powinieneś pamiętać o tym, by dieta była zróżnicowana, dzięki temu otrzymasz wraz z pokarmem wystarczającą ilość niezbędnych dla życia aminokwasów. Na przykład, pieczywo i inne produkty zbożowe mają niedobór pewnych aminokwasów, z kolei orzechy i soczewica zawierają te właśnie aminokwasy w znacznych ilościach, jednak brak jest u nich innych. Gdy jesteś ścisłym wegetarianinem, powinieneś porozmawiać z lekarzem i specjalistą do spraw żywienia, w jaki sposób zrównoważyć spożycie białek. Generalnie można stwierdzić, że niedobory białka rzadko spotyka się w krajach rozwiniętych.

Leave a Reply

Czerwiec 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiwa