Jak dużo ćwiczeń jest wystarczającą dawką? Jaka ilość to już zbyt dużo? Mało prawdopodobne jest, byś uprawiał za dużo ćwiczeń. Ponieważ u mniej niż 15% Amerykanów aktywność fizyczną przekracza 3500 kcal w tygodniowym wydatku energetycznym, czyli takim, który najskuteczniej spowalnia procesy starzenia się organizmu, rzadko kto musi się martwić tym, że za dużo ćwiczy. Jest to bowiem zjawisko rzadkie. Można jednak przedawkować nawet to, co w normalnej dawce jest zdrowe. Możesz zatem przyspieszyć procesy starzenia, jeśli zbyt intensywnie ćwiczysz. Przykładowo, jedna z moich pacjentek. Mary, zaczęła uprawiać jogging zaraz po przekroczeniu trzydziestki. Już po kilku latach brała udział w biegach ulicznych, biegała też w kilku maratonach. Osiągnęła niezłe czasy. Często kończyła bieg w pierwszej dwudziestce, zaczęła więc intensywniej trenować. Jej celem przestało już być samo uczestnictwo w maratonie, ale jego wygranie. Wkrótce zaczęła trzy razy w tygodniu biegać dziesięć mil, zaś w soboty przebiegała piętnaście mil (odpowiednio: około 16 i 24 km, przypis tłumaczy). Miała doskonałą kondycję i wydolność fizyczną. Im dłużej biegała, tym większą wagę przywiązywała do uzyskiwanych czasów. Po to, by móc biegać rano i nie spóźniać się do pracy, zaczęła skracać rozgrzewkę. Zaprzestała wykonywania ćwiczeń rozciągających i poprawiających gibkość. Przestała też wzmacniać mięśnie. (Bieganie po równej powierzchni jest ćwiczeniem aero- bowym – kondycyjnym, nie wzmacnia siły mięśniowej). I wreszcie wydarzyło się to, co się musiało zdarzyć: doszło do przerwania więza- dla w nodze. Przez całe miesiące poruszała się o kulach i już nigdy nie była w stanie intensywnie biegać. Wkrótce w ogóle zrezygnowała z uprawiania jakichkolwiek ćwiczeń. Początkowo w wieku kalendarzowym czterdziestu pięciu lat jej prawdziwy wiek można było oszacować na trzydzieści lat, jednakże już rok później biologicznie miała ponad czterdzieści lat. Zupełnie niepotrzebnie.

Ludzie uprawiający ćwiczenia w sposób maniakalny mogą się sami postarzeć, szczególnie wówczas gdy nie planują programu ćwiczeń w sposób rozważny. Zbyt intensywne ćwiczenia, czyli uprawianie bardzo intensywnych ćwiczeń przez ponad cztery godziny w tygodniu, może przynieść trzy główne szkody: może dochodzić do odkładania się wolnych rodników – czego skutkiem jest przyspieszenie procesów starzenia organizmu, może dojść do uszkodzeń mięśni lub też innych tkanek.

Leave a Reply

Styczeń 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Archiwa