Jeśli na ćwiczenia fizyczne wydatkujesz tygodniowo 6500 kcal lub wydatkujesz ponad 800 kcal na godzinę przez dwie godziny – oznacza to, że przesadzasz. Taka intensywność ćwiczeń nadmiernie obciąża organizm, zaś metabolizm w czasie takiego wysiłku staje się mniej wydolny. Organizm nie jest w stanie szybko i skutecznie pozbyć się wolnych rodników, zatem zaczynają się one gromadzić w tkankach organizmu. Jak już pisałem w rozdziale pierwszym, z odkładaniem się wolnych rodników w tkankach związane jest przyspieszenie procesów starzenia się organizmu. A zatem – ćwiczenia fizyczne przyspieszają tempo metabolizmu komórkowego, przyspieszają więc także i procesy utleniania. Odkładanie się w tkankach wolnych rodników może uszkadzać komórki, zwłaszcza ich materiał genetyczny – nić DNA. W badaniach prowadzonych na małą skalę wykazano, że uszkodzenia związane z przemianami tlenowymi mogą być mniejsze u tych ludzi, którzy przyjmują regularnie witaminę C i witaminę E. Mimo że takie dane mają wciąż charakter doniesień wstępnych, polecam przyjęcie dawki tych dwóch witamin na około godzinę – dwie przed rozpoczęciem ćwiczeń. Jest to dodatkowa ochrona. Tak, czy inaczej, w ogóle powinieneś przyjmować i witaminę C, i witaminę E (zapoznaj się z rozdziałem 7.]. Polecam także przyjmowanie aspiryny lub innych niesteroidowych leków przeciwzapalnych przed rozpoczęciem ćwiczeń. Zapobiegną one rozwojowi obrzęku i zapalenia, co często ma miejsce po aktywności fizycznej.

Kolejnym zagrożeniem, jakie wiąże się z nadmiernie intensywnym uprawianiem ćwiczeń, jest ryzyko uszkodzenia mięśnia. Zbyt intensywne ćwiczenia prowadzą zwykle do tego, że pewne grupy mięśni są za bardzo użytkowane. Nie mają odpowiednio dużo czasu, by się zregenerować i naprawić ewentualne szkody po wysiłku. Jeśli zależy Ci na jak najsilniejszym efekcie odmładzającym – polecam robienie przerw pomiędzy intensywnymi ćwiczeniami, poza tym warto zmieniać rodzaj ćwiczeń (w różne dni zajmować się różnymi sportami).

Wreszcie trzecie zagrożenie, które jest najbardziej oczywiste, to pojawienie się wskutek zbyt intensywnych ćwiczeń uszkodzeń mięśni i stawów. Takie zużycie się narządu ruchu może przysparzać wiele poważnych problemów.

Leave a Reply

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Archiwa