Choroba lub stres mogą zaburzyć prawidłowy wzór snu, wskutek czego śpisz albo za dużo, albo zbyt mało. Przykładowo, do typowego objawu klinicznej depresji należy budzenie się o świcie. Inne choroby mogą zaburzać cykl snu i czuwania powodując przewlekłe zmęczenie i senność. Jeśli zauważysz jakieś zmiany w swoim cyklu snu i czuwania, wspólnie z lekarzem powinieneś poszukiwać przyczyny takiego stanu rzeczy. Gdy podlegasz właśnie silnym stresom, postaraj się odkryć nowe sposoby na odprężenie się. Być może pomocne okażą się ćwiczenia fizyczne, W jednym z badań stwierdzono, że ćwiczenia wykonywane wczesnym wieczorem – spacer, podnoszenie ciężarów lub jeszcze inny rodzaj aktywności fizycznej – nie tylko wydłużały sen, ale także poprawiały jego jakość.

Tabletki nasenne i alkohol, choć na krótko ułatwiają sen, mogą prowadzić na dłuższą metę do powstawania zaburzeń snu. Regularne stosowanie tych substancji może rozregulowywać rytmy dobowe człowieka (nasz wewnętrzny zegar), co oznacza, że wkrótce nie będziesz już umiał zasnąć bez leku czy alkoholu. Okazjonalne używanie tych substancji nie powinno sprawiać problemów (możesz na przykład stosować melatoninę, by złagodzić dolegliwości związane z przelotem do innej strefy czasowej). Czasem też zdarzają się takie sytuacje, kiedy czujesz, iż bez tabletki nasennej nie jesteś w stanie zasnąć, w takich przypadkach powinieneś porozmawiać z lekarzem. Tabletki nasenne mogą uzależniać i psychicznie, i fizycznie, na dłuższą metę mogą przyspieszać starzenie się organizmu. Istotnie, w jednym z najnowszych badań stwierdzono, że ludzie używający tabletek nasennych częściej niż czternaście dni w miesiącu są w istocie o 1.9 roku starsi, zaś Ci, którzy zażywają je 29 razy w miesiącu lub więcej, są o 2.8 roku starsi od osób, nie stosujących tych leków. Dobrze jest ograniczyć zażywanie tabletek nasennych do naprawdę wyjątkowych sytuacji lub w ogóle ich nie stosować.

Następnym razem, kiedy znów masz czerwone z braku snu oczy, przypomnij sobie, że dobry sen jest zjawiskiem pozwalającym dłużej cieszyć się młodością. Sen wzmacnia układ odpornościowy, ułatwia długotrwałe utrzymanie uwagi, redukuje poziom stresu, który może mieć niekorzystny wpływ na tętnice, żołądek i układ immunologiczny.

Leave a Reply

Styczeń 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Archiwa