Wzór snu NREM i REM powtarza się w dających się przewidzieć sekwencjach w ciągu całej nocy, tworząc stałe serie cykli snu. Każdy cykl składa się z od sześćdziesięciu do stu minut snu NREM, po którym następuje krótszy okres snu REM. Wraz z zakończeniem okresu snu REM. cały cykl zostaje zamknięty. Wówczas może nastąpić krótki okres przebudzenia. Możemy na chwilę otworzyć oczy, odwrócić się albo zmienić pozycję.

Na jedną noc przypada zazwyczaj cztery do sześciu cykli snu. Sen NREM obejmuje około 80 procent ogólnego czasu spania. Jednak przy każdym nowym cyklu trwanie snu REM wydłuża się. W czasie pierwszego cyklu sen REM może trwać zaledwie pięć minut, ale podczas ostatniego bywa, że przeciąga się do trzydziestu, a nawet sześćdziesięciu minut.

Z całą pewnością każdy z nas potrzebuje odpowiedniej porcji snu, konkretnej liczby godzin, indywidualnie określonej. Ale szczególne znaczenie ma dla nas to, jaki rodzaj snu uzyskamy lub utracimy. Ostatnia faza NREM, jak wiemy, najbardziej sprzyja wypoczynkowi, badania wykazują jednak, że najważniejszą rolę odgrywa faza REM z marzeniami sennymi.

Istnieje wiele teorii wyjaśniających, dlaczego tak właśnie jest. Niektórzy uważają, że marzenia senne odblokowują zagrożenia lub niepokoje, wobec których nasza świadomość jest bezradna. Wedle tej teorii, podczas snu bezpiecznie rozładowujemy urazy tłumione za dnia. Inni uważają, że marzenia senne w fazie REM pozwalają dokonać swoistej selekcji danych, które w czasie precyzyjnego katalogowania ważnej informacji okazały się zbędne. Jedna z prac naukowych wykazuje, że sen REM odgrywa ważną rolę w uczeniu się i utrwalaniu wiedzy. Gdy zwierzętom wyznaczano rozmaite zadania wymagające uczenia się, następowały u nich przedłużone okresy snu REM. Stwierdzono również, że także u ludzi okres trwania snu REM wydłużał się wówczas, gdy osoby badane doświadczały szczególnie wymagających i stresujących przeżyć. Podczas tych testów ustalono również, że pozbawienie człowieka fazy snu REM utrudnia przyswajanie wiedzy.

Bez względu jednak na przyczynę tak wielkiego znaczenia tej fazy snu, nie ulega wątpliwości, że jej zaburzenia doprowadzają do poważnych zmian o charakterze fizycznym i psychologicznym. Możemy odczuwać wzmożony apetyt bądź brak apetytu, skłonność do irytacji, niepokój i kłopoty z koncentracją. Sen REM jest do tego stopnia istotny, że gdy jesteśmy pozbawieni go przez jakiś czas, mózg stara się nadrobić tę stratę, wytwarzając później więcej snu REM.

Proces ten określany jest jako śnienie wyrównujące. Z badań wynika, że śnienie wyrównujące może wydłużyć czas snu REM nawet o 40 procent, zanim cały cykl się ustabilizuje.

Leave a Reply

Grudzień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiwa