Melatonina nie tylko oddziałuje na rytm naszego snu. Ma ona również poważny wpływ na jego przebieg i jakość. Jak wiemy, istnieją różne fazy snu, które także charakteryzuje ustalona cykliczność.

Mózg jest niezwykle aktywny podczas snu. Możemy obserwować tę aktywność dzięki specjalnemu badaniu EEG, które rejestruje zmiany fal mózgowych. Jeżeli obejrzymy EEG fal mózgowych śpiącego, z łatwością zauważymy dwa wyraźnie różniące się przebiegi fal. Po pierwsze występuje faza wolnych ruchów gałek ocznych (NREM). Po drugie, istnieje faza szybkich ruchów gałek ocznych (REM). Każdy z tych rodzajów aktywności oka wytwarzany jest przez inną fazę snu, i każdy spełnia odmienne funkcje.

Uważa się ogólnie, że sen NREM zapewnia największy wypoczynek. Oddech jest wtedy wolny i regularny, ciśnienie krwi niskie, ruchy mięśniowe bardzo niewielkie. Sen NREM przebiega etapowo. Gdy zasypiamy, początkowo znajdujemy się w stanie przejściowym, pomiędzy czuwaniem i snem. W miarę zapadania w coraz głębszy sen przechodzimy do snu lekkiego. Następnie sen lekki przechodzi w stan głębokiego uśpienia (sen delta). Aktywność naszego mózgu rejestrowana jest jako duże, łagodne i powolne fale. Powszechnie się uważa, iż w całym cyklu snu jest to właśnie etap najefektywniejszego, najgłębszego wypoć zyn ku.

W okresie szczytowego wytwarzania melatoniny znajdujemy się na ogół w fazie REM lub snu „szybkiego”, który rejestrowany jest jako krótsze i szybsze fale. W czasie snu REM przeżywamy marzenia senne i nasze ciało zachowuje się, jakbyśmy pozostawali w stanie czuwania – aktywność psychologiczna, fizjologiczna i biochemiczna wznosi się i opada. Bicie naszego serca i rytm oddechowy ulega fluktuacji i chociaż powieki mamy zamknięte, gaiki oczne poruszają się gwałtownie. Oczy wydają się śledzić poruszający się szybko obiekt, przeglądać książkę lub rozglądać się po zatłoczonym pokoju. Ruch ten jest świadectwem marzeń sennych.

Leave a Reply

Wrzesień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Archiwa