Jak często obiecywałeś sobie, że wreszcie zaczniesz ćwiczyć? Jak często kończyłeś taką obietnicę sentencjonalnym: „od jutra”? Mimo że ponad 90% Amerykanów zgadza się, iż ćwiczenia fizyczne są składową zdrowego trybu życia, jedynie 15% z nich ćwiczy tyle, ile powinno. Ponad 76% nie uprawia intensywnych ćwiczeń fizycznych nawet raz w tygodniu. W USA ponad dwieście pięćdziesiąt tysięcy zgonów rocznie, czyli 12% wszystkich zgonów, można przypisać brakowi regularnej aktywności fizycznej. Mimo że aktywność fizyczna od lat 80. stała się bardzo modna, Amerykanie wydają się ćwiczyć wciąż mniej i mniej. Zmniejsza się też nasz ogólny poziom sprawności fizycznej, W latach 90. mniej ludzi jest sprawnych fizycznie niż w latach 80., a mniej ludzi było sprawnych w latach 80. niż 70. Mimo że Amerykanie wydają corocznie 40 miliardów dolarów na sprzęt sportowy, zwykle stoi on w piwnicach, gdzie pokrywa się warstwą kurzu.

Nawet umiarkowana aktywność fizyczna może sprawić, że odmło- dniejesz – i to wyraźnie. W badaniu opublikowanym w Journal oj American Medical Association wykazano, że jedną z głównych przyczyn unikania przez Amerykanów ćwiczeń, jest nieznajomość faktu, iż aktywność fizyczna wcale nie musi być wyczerpująca, by płynęła z niej korzyść. Przeświadczenie, że tak musi być, jest fałszywe. Niemal wszyscy odniesiemy korzyści już z samego zwiększenia aktywności fizycznej. Zgodnie z oświadczeniem Centers for Disease Control i American College of Sports Medicine, już umiarkowana aktywność fizyczna, jak spacer, uprawianie ogródka czy sprzątanie domu, czyli taka aktywność, w czasie której spala się dziennie 200 kcal (1400 kcal tygodniowo) ponad „spoczynkowe tempo metabolizmu” może już przynieść korzyści zdrowotne, które zwykle przypisujemy uprawianiu ćwiczeń fizycznych. Jeśli nawet wskutek aktywności fizycznej spalamy tygodniowo tylko 750 kcal więcej – można to przełożyć na dwie minuty spaceru dziennie – sprawiamy, że w istocie nasz organizm staje się młodszy o 0.9-1.7 roku. Jeśli jesteś w stanie sprawić, że codzienna aktywność fizyczna trwa godzinę – a do tej aktywności zaliczamy takie działania, jak wchodzenie po schodach czy kilka przechadzek dziesięciominutowych – sprawisz, że tak naprawdę będziesz młodszy o dwa do pięciu lat. Nie mówimy tutaj o takich ćwiczeniach, przy których musisz się napocić, mówimy o wszelkich działaniach, przy których konieczne jest użycie mięśni. Prawdę powiedziawszy sam często unikam terminu ćwiczenia fizyczne, wolę raczej stosować termin aktywność fizyczna. Właśnie aktywność fizyczna, zwiększenie całkowitej aktywności, jest kluczowym elementem strategii zmierzającej do odmłodzenia organizmu.

Leave a Reply

Czerwiec 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiwa