Ćwiczenia fizyczne wpływają na cały organizm. Nie tylko sprawiają, że mięśnie stają się silniejsze, spowalniają także tempo starzenia się organizmu. Uprawianie ćwiczeń ma wpływ na cały organizm: oddziałuje na układy sercowo-naczyniowy, odpornościowy, kostno- -mięśniowy i na dobre samopoczucie emocjonalne. Ćwiczenia wpływają na cały organizm, aż do komórek. Przez chwile przyjrzyjmy się wynikom badań naukowych poświęconych oddziaływaniu ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka.

Starzenie się naczyń wieńcowych i tętnic. U ludzi uprawiających regularnie ćwiczenia fizyczne stwierdza się wyraźnie mniej oznak starzenia się układu sercowo-naczyniowego, niższe też ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu. Efekt ten jest niezależny od tła dziedzicznego. Ćwiczenia fizyczne obniżają ciśnienie tętnicze krwi, zwiększają poziom ochronnie działającego cholesterolu frakcji HDL, ułatwiają pozbycie się nadwagi, uniknięcie powstania zakrzepu w świetle naczyń. W badaniu The Harvard Alumni Study wykazano, że częstość zawałów serca była odwrotnie proporcjonalna do ilości ćwiczeń: u mężczyzn, którzy tygodniowo wydatkowali na ćwiczenia fizyczne mniej niż 2000 kcal tygodniowo, występowało o 64% wyższe ryzyko zawału serca niż u mężczyzn, których tygodniowy wydatek energetyczny na ćwiczenia fizyczne był wyższy. Wykazano także, iż trzymiesięczny okres intensywnej aktywności fizycznej, powiedzmy spowodowany szkoleniem wojskowym, może zwiększać poziom cholesterolu frakcji HDL (tego zdrowego) aż o 33%, zmniejszać zaś stężenie cholesterolu frakcji LDL (tego niezdrowego) o 9%. Nawet umiarkowana aktywność fizyczna, jak wykazano, zmniejsza poziom cholesterolu całkowitego we krwi, obniża stosunek LDL/HDL, choć efekty nie są już tak silne. Ćwiczenia fizyczne to narzędzie kontroli cholesterolu we krwi, bez uciekania się do lekarstw. Dzięki nim staniesz się młodszy.

Leave a Reply

Sierpień 2018
P W Ś C P S N
« Wrz    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiwa