Archive for Wrzesień 2017

Trójglicerydy należą do lipidów (tłuszczów). Substancje te krążą wraz z krwią. Poziom trójglicerydów oznacza się zwykle na czczo, po nocy, wówczas też zwykle oznacza się poziom cholesterolu. Średnio poziom trójglicerydów w surowicy krwi, na czczo, wynosi 120-125 mg/dl. Poziom rzędu 200 mg/dl wiąże się z wyraźnym starzeniem naczyń tętniczych, sprzyja zwłaszcza tworzeniu się płytek miażdżycowych w ścianie naczyń. Ponieważ poziom trójglicerydów u człowieka waha się w szerokich granicach, ludzie, u których stwierdzono jednorazowo wysoki poziom cholesterolu (ponad 190 mg/dl) powinni kilkakrotnie oddać krew do analizy, by ocenić jak najdokładniej poziom trój glicerydów. Jeśli u Ciebie, na czczo, poziom trójglicerydów we krwi jest wyższy niż 200 mg/dl, powinieneś zmniejszyć spożycie tłuszczu. Zanim zaczniesz rozważać leczenie farmakologiczne, należy sprawdzić, jakie będą efekty ograniczenia spożycia tłuszczów nasyconych i sztucznie utwardzanych tak, by pokrywały one nie więcej niż 7% zapotrzebowania energetycznego. Powinieneś zwiększyć częstość spożycia ryb bogatych w kwasy omega-3 do trzech razy w tygodniu lub więcej, a także wreszcie zwiększyć swoją aktywność fizyczną (patrz: tab. 8.3).

Czytaj dalej »

Studiowałem medycynę na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, wówczas to jedynie dwa wykłady poświęcono problemom żywienia. Pierwszy z nich był poświęcony chorobom związanym z niedoborami witamin i substancji mineralnych, a takie choroby pojawiają się właściwie wyłącznie w okresach głodu. Na drugim nauczono nas – cóż za nowość! – że zbyt kaloryczne odżywianie się prowadzi do nadwagi, zaś jeśli człowiek je za mało kalorycznie, traci na wadze. I to wszystko. Bogu dzięki, ograniczanie omawiania problemów żywienia na medycynie do dwóch lekcji to już przeszłość. Coraz więcej badań wykazuje, że to, czym się odżywiamy, wpływa na tempo starzenia się naszego organizmu oraz wyraźnie zmienia podatność na zachorowania na choroby naczyń tętniczych, nowotwory, cukrzycę i powoduje inne zaburzenia.

Czytaj dalej »

Jeśli jeszcze nigdy nie zajmowałeś się podnoszeniem ciężarów i nie wykonywałeś żadnych ćwiczeń z obciążeniem, powinieneś w pierwszym rzędzie poszukać odpowiedniej porady. Łatwo jest bowiem wskutek niewłaściwego podnoszenia ciężarów doznać urazu, a parę wstępnych wskazówek pozwoli Ci wykorzystać z największym dla siebie pożytkiem czas przeznaczony na ćwiczenia z oporem. Dzięki nim znacznie też zmniejszasz ryzyko wystąpienia urazu. Jednym ze sposobów łączenia podnoszenia ciężarów z ćwiczeniami wydolnościowy- mi jest trening, podczas którego podnosisz ciężaiy z szybkimi powtórzeniami, zaś pomiędzy seriami powtórzeń chodzisz w szybkim tempie. W salach sportowych najprawdopodobniej będziesz miał do swojej dyspozycji sprzęt pozwalający na wykonywanie określonych ćwiczeń. Jeśli zamierzasz ćwiczenia z oporem wykonywać w domu, radzę Ci zakupić ciężarki. Atlasy są zbyt drogie, a poza tym między poszczególnymi ćwiczeniami musisz dużo czasu poświecić na to, by dostosować urządzenie do planowanego ćwiczenia, wskutek czego okres, który przeznaczasz na ćwiczenia, jest w dużej części marnowany na majstrowanie przy sprzęcie. Także wiele urządzeń do uprawiania ćwiczeń aerobowych pozwala na ustawienie określonego oporu. W przypadku bieżni możesz zwiększyć kąt ustawienia jej „ścieżki”. W wielu stacjonarnych rowerach można zwiększyć opór, jaki musisz pokonać przy pedałowaniu.

Czytaj dalej »

Jak widać, typowe skupiska normalnych, żywych pinealocytów wciąż znajdują się w obrębie nietkniętej szyszynki, której struktura w znacznej mierze przypomina pierwotną strukturę gruczołu. Zapewne najbardziej zaskakujące było stwierdzenie, że u wszystkich zabitych starych zwierząt (w wieku 21 miesięcy) struktura grasicy była zachowana [ryc. 5A i Al), podczas gdy w grupie kontrolnej grasica nie zawierała już limfocytów grasiczych (ryc. 5B).

Czytaj dalej »

Kolejny przykład mogą stanowić choroby układu sercowo-naczyniowego. Gdy lekarze zaczęli obejmować opieką ludzi z grupy wysokiego ryzyka (czyli ludzi z bardzo obciążającym wywiadem rodzinnym chorobowym i dotyczącym procesów starzenia się organizmu), okazało się, że można zapobiegać, przynajmniej częściowo, wczesnemu rozpoczęciu się procesów starzenia. Jeśli będzie się ćwiczyć, odżywiać dietą z niską zawartością tłuszczu, codziennie łykać aspirynę, regularnie przyjmować foliany, każdy – niezależnie od tego, jakie jest jego wrodzone ryzyko – może spowolnić tempo starzenia się naczyń tętniczych. Jeśli stwierdzasz u siebie obecność któregoś z czynników ryzyka, warto by się zastanowić, jak się go pozbyć. Powiedzmy, że jesteś mężczyzną i Twój ojciec, dziadek i pradziadek zmarli przed pięćdziesiątką z powodu zawału mięśnia serca – prawdopodobnie zechcesz przywiązywać większą wagę do działań powstrzymujących procesy starzenia się naczyń tętniczych, nie dopuszczając do powstania takiego stanu, który grozi, że i Ty staniesz się następną ofiarą tej choroby.

Czytaj dalej »

Ostatnio dużo się też mówi o wyciągu z grasicy, z uwagi na przypisywane jej działanie odmładzające. Czy powinieneś przyjmować ten preparat? Nie. Dlaczego? Grasica jest narządem aktywnym u dzieci i młodzieży. W wieku około dwudziestu lat zaczyna zanikać, a w wieku lat pięćdziesięciu właściwie już jej nie ma. Zgodnie z teorią przyjmowanie wyciągu z grasicy powinno pobudzać układ immunologiczny i chronić organizm przed rozwojem nowotworu złośliwego, zapaleniem stawów i innymi schorzeniami, które nas postarzają. Ponieważ grasica jest narządem czynnym w naszej młodości, uważa się (błędnie), że jest to narząd, któiy sprawi, że będziemy młodzi. Jednak nie ma żadnych danych pochodzących z badań, które wskazywałyby, że w ogóle preparat ten pomaga na cokolwiek. Co więcej, przyjmowanie wyciągu z grasicy może być ryzykowne. Przyjmowany w suplementa- cji różni się on od substancji uwalnianej przez własną grasicę. Ponieważ wyciąg z grasicy jest obcym białkiem, może wyzwalać reakcje immunologiczną, która z kolei może być przyczyną powstawania przeciwciał atakujących własne tkanki organizmu.

Czytaj dalej »

Niestety, większość badań, na podstawie których możemy stwierdzić, że posiadanie zwierzaka wiąże się z pewnymi korzyściami zdrowotnymi, nie była przeprowadzana w warunkach ścisłej kontroli, zatem wyniki te bywają często podważane. Ponieważ każda z osób zaangażowanych w prowadzone badania czerpała przyjemność z posiadania zwierzęcia, trudno było w sposób obiektywny oszacować korzyści zdrowotne, jakie mogą się z tym wiązać. Poza tym, należałoby ocenić, czy osoby, które decydują się na nabycie zwierzęcia, w jakiś sposób różnią się od osób, które nie chcą go mieć. Być może łatwiej jest tym pierwszym nawiązywać kontakty społeczne, może są mniej zestresowane i właśnie dlatego decydują się na wzięcie do domu jakiegoś zwierzęcia. Okazuje się też, że nie wszystkie osoby posiadające zwierzę domowe są takie same. Dla niektórych ludzi pupil jest źródłem ogromnej radości, dla innych zwierzak to jeszcze jeden ciążący obowiązek. Jeśli zamierzamy wykorzystać efekt odmładzający, jaki wynika z posiadania zwierzęcia domowego, należy – jak się wydaje – czerpać przyjemność z kontaktów z nim. A oznacza to, że nie powinieneś decydować się na kupienie zwierzaka wyłącznie po to, by Cię odmłodził. Tak czy inaczej, osoby, które już mają w domu jakieś zwierzę, mogą się cieszyć, że jego towarzystwo ma działanie odmładzające.

Czytaj dalej »

Większość z nas w wieku czterdziestu i pięćdziesięciu lat przewidując i planując nadejście momentu, w kórym przestaniemy pracować inwestuje i lokuje pieniądze w funduszach emerytalnych. Program RealAge jest planowaniem emerytury Twojego organizmu, jest zabezpieczeniem go przed starzeniem. Jak napisałem w rozdziale pierwszym, wartość wyliczona w programie RealAge ułatwia oszacowanie funduszów, jakimi dysponujesz. Program ten pozwala na określenie prawdziwego wieku Twojego organizmu. Dokonywane przez

Czytaj dalej »

Cieszcie się posiadacze czworonogów. Ludzie, którzy mają psa, dłużej cieszą się młodością. Pomyśl o swoim kudłatym przyjacielu, jako o kimś, kto skłania Cię do aktywności fizycznej i zmniejsza poziom stresu. Wybaczcie mi posiadacze kotów – największy zysk wynika z posiadania psa – można sobie odjąć jeden rok.

Czytaj dalej »

Jeśli naprawdę lubisz ćwiczyć na zewnątrz, a chłody zimy zmuszają Cię do ich zaprzestania, naucz się po prostu odpowiednio ubierać. Gdy nauczysz się właściwie ubierać, nie będziesz cierpiał podczas ćwiczeń, a zaczną Ci one sprawiać prawdziwą przyjemność. Noś czapkę i rękawiczki, a przestaniesz uważać, że zimą nie da się uprawiać joggingu. Warto też chodzić na wycieczki w rakietach śnieżnych. Jeśli zaczniesz uprawiać takie sporty, przestaniesz postrzegać zimę jako szarą i smutną porę roku, a zaczniesz jej wyglądać z niecierpliwością.

Czytaj dalej »

Niemal każdy z nas musi się borykać ze zbyt wieloma obowiązkami, a to może zwiększać natężenie stresu, który nas postarza. Możesz zapobiegać niepotrzebnemu starzeniu, gdy się nauczysz, jak należy sobie radzić ze stresami dnia codziennego, poprzez stworzenie sieci powiązań społecznych – słowem utrzymywanie kontaktów z wieloma ludźmi, na których pomoc możesz liczyć w silnie stresujących ciężkich sytuacjach.

Czytaj dalej »

Czujesz, że żyjesz pod stała presją, w pośpiechu? Czy dobie brakuje godzin? Czy czasem nie marzysz o tym, by wreszcie zamilkł telefon? Większość ludzi żyjących w wysoko rozwiniętych krajach jest zestresowanych. A po dniu wypełnionym najrozmaitszymi kłopotami na pewno Cię one postarzają w tempie szybszym niż to konieczne. Nie ma wątpliwości, że zbyt wysoki poziom stresu postarza organizm. Udało się wykazać, że stres postarza zarówno układ immunologiczny człowieka jak i układ krwionośny. Wiadomo także, że osoby żyjące pod stałą presją częściej ulegają wypadkom, często także doświadczają przyspieszonego starzenia się z innych przyczyn.

Czytaj dalej »

Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Sie    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiwa