Objawy stresu można podzielić na cztery kategorie: fizyczne, umysłowe, emocjonalne i behawioralne. Do fizycznych objawów stresu można zaliczyć częste bóle głowy, kłopoty ze snem, bóle i sztywność mięśni, nudności lub podrażnienie żołądka, biegunkę i zaparcie, uczucie ogólnego zmęczenia oraz zwiększoną podatność na choroby. Do objawów psychicznych stresu zaliczamy: trudności w koncentracji, splątanie, brak jasności umysłu. Często osoby podlegające stresowi mają także kłopoty z podejmowaniem decyzji, brak im poczucia humoru. Na poziomie emocjonalnym stres sprawia, że czujemy niepokój, lęk, stajemy się nerwowi, rozdrażnieni. Możemy łatwo popadać w gniew, może nam brakować cierpliwości w kontaktach z innymi, możemy czuć przygnębienie. Na poziomie behawioralnym (zachowania) stres objawia się niemożnością znalezienia sobie miejsca, niespokojnym chodzeniem, uczuciem, że nie jesteś w stanie wysiedzieć spokojnie. Z drugiej jednak strony możesz czuć się rozleniwiony, niechętny do pracy, ponieważ wydaje Ci się ona zbyt trudna i zniechęcająca.

Czytaj dalej »

Badaczom udało się także z powodzeniem zmierzyć wpływ stresu i ocenić tempo starzenia się spowodowane stresem wiążącym się z katastrofami naturalnymi. Wiadomo przecież, kiedy dokładnie wydarzyła się katastrofa i można prześledzić zmiany w częstości występowania zawałów serca i zgonów z różnych przyczyn. Przykładowo, badania demograficzne wykazały, ze częstość zawałów mięśnia sercowego (a w szczególności ciężkie i śmiertelne zawały) zwiększa się dramatycznie w ciągu paru dni po trzęsieniu ziemi. W czasie wojny w Zatoce parę dni po bombardowaniach wyraźnie wzrosła częstość zawałów serca w Izraelu. Mimo że w badaniach tych nie oceniano bardziej ogólnych wykładników starzenia się organizmu, możemy założyć, że częściej także występowały udary mózgu i inne zdarzenia. W innym niezmiernie cennym doniesieniu opublikowanym przez National Cancer Institute wykazano, że stres psychologiczny związany z rozpoznaniem raka piersi powodował u pacjentek zmniejszenie się ilości komórek odpornościowych, między innymi komórek T, naturalnych zabójców. Stawiało to chore osoby w jeszcze groźniejszej sytuacji. Dysponując takimi przykładami możemy z przekonaniem stwierdzić, że stres nas postarza. Gdy doświadczysz „ważnego wydarzenia życiowego”, możesz być tak naprawdę starszy nawet i o pięć lat w okresie, kiedy ma ono miejsce i o rok (jeśli nie więcej) w okresie późniejszym.

Czytaj dalej »

Grupa doktora Cohena testuje również nowy rodzaj hormonalnej terapii sub stytucyjnej u kobiet w wieku pomenopauzalnym. Proponuje się podawanie zamiast progesteronu, normalnie stosowanego w połączeniu z niewielką dawką estrogenu, 75 mg melatoniny. Kiedy kobieta osiąga wiek menopauzalny, dochodzi u niej do gwałtownego spadku produkcji estrogenów, co może spowodować przykre objawy, takie jak uderzenia gorąca lub bezsenność. Z powodu niższych stężeń estrogenów zwiększa się również ryzyko chorób serca i osteoporozy. Wiele kobiet w wieku pomenopauzalnym poddaje się terapii hormonalnej uzupełniającej niedobory estrogenów. Wykazano, że leczenie hormonalne minimalizuje patologiczne objawy menopauzy, a także zabezpiecza przed chorobami serca i osteoporozą. Podobnie jak w przypadku antykoncepcji, leczenie hormonalne objawów pomeno- pauzalnych polega na regularnym (raz na dobę) podawaniu pigułek zawierających kombinację estrogenu i progesteronu. Estrogen, podawany bez progesteronu, powoduje zastój krwi w nabłonku macicy, co może zwiększać ryzyko rozwoju raka macicy, progesteron działa ochronnie – powoduje złuszczanie się nabłonka (podobnie jak podczas krwawienia miesiączkowego), i w ten sposób zabezpiecza przed nowotworem. Jednakże możemy przypuszczać, że progesteron zwiększa ryzyko wystąpienia raka piersi u kobiet w wieku pomenopauzalnym. Dlatego wprowadzenie melatoniny zamiast progesteronu mogłoby wyeliminować ryzyko raka sutka 1 zwiększyć bezpieczeństwo hormonalnej terapii substytucyjnej.

Czytaj dalej »

Nie budzi także zdziwienia wiadomość, że śmierć małżonka lub małżonki wywołuje wyraźne starzenie się i u mężczyzn, i u kobiet. Wykazano na przykład badaniami, że zarówno mężczyźni jak i kobiety zmagający się z poczuciem straty po śmierci współmałżonka wyraźnie częściej niż reszta populacji zgłaszają się do lekarza, a osoby owdowiałe mają słabszą odpowiedź immunologiczną przez co najmniej jeden rok od momentu zgonu współmałżonka.

Czytaj dalej »

Magnez jest pierwiastkiem śladowym niezbędnym do przemian energetycznych w naszym organizmie. Skurcz mięśni, przewodzenie impulsów nerwowych, a nawet podstawowe procesy magazynowania energii w komórce są zależne od magnezu. Niestety, okazuje się, że niedobory magnezu są niezwykle częste. Znawcy tematu szacują, że 40% Amerykanów otrzymuje z pożywieniem tylko 70% ilości, która jest niezbędna organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Tempo współczesnego życia zdecydowanie nie służy utrzymaniu w organizmie prawidłowych ilości tego pierwiastka: stres, cukier, alkohol, fosforany – które często można znaleźć w napojach i żywności – wypłukują z nas wszelkie zapasy magnezu. Nawet ćwiczenia fizyczne, które przecież bardzo służą zachowaniu przez nas młodości, mogą być przyczyną jego niedoboru, ponieważ wraz z potem tracimy go. Co więcej – niedobór magnezu często przebiega bez uchwytnych objawów. Pierwszą oznaką, że coś jest nie tak, może być atak serca wywołany nieprawidłowym rytmem jego pracy.

Czytaj dalej »

Poleca się przyjmowanie około trzech razy mniej magnezu niż wapnia, co oznacza, że kobiety powinny przyjmować co najmniej 400 mg magnezu na dobę, mężczyźni zaś 333 mg na dobę. Aktualne badania wykazują, że przeciętny Amerykanin przyjmuje mniej niż 300 mg na dobę. Kobiety w ciąży i matki karmiące, ludzie ze schorzeniami nerek, cukrzycą, odżywiający się zgodnie z dietą niskokaloryczną, pacjenci przyjmujący preparaty naparstnicy i leki moczopędne powinni szczególnie baczną uwagę przywiązywać do przyjmowania wystarczającej ilości tego pierwiastka. Wszyscy oni powinni porozumieć się ze swoim lekarzem, nim podejmą się wprowadzenia jakichś zmian.

Czytaj dalej »

Podobnie, ludzie leczący się z powodu nadciśnienia tętniczego często przerywają przyjmowanie leków, kiedy tylko wartości ciśnienia wrócą do normy. Nagłe przerwanie przyjmowania leków na nadciśnienie może być niezwykle niebezpieczne – czasem może się wręcz kończyć zgonem. Nieuzasadnione zaprzestanie powoduje przyspieszenie czynności serca i gwałtowny wzrost ciśnienia tętniczego do wartości wyższych niż przed leczeniem. Wskutek tego, ogromnemu przeciążeniu poddawane są naczynia tętnicze i może w konsekwencji dojść do udaru mózgu lub zawału serca. Nawet jeśli tak się nie stanie i tak znacznie posuną się procesy starzenia naczyń tętniczych.

Czytaj dalej »

Program RealAge pozwala zrozumieć, że wszystko co robisz – od spacerów z psem po mycie zębów – wpływa na tempo procesów starzenia. Wprowadzenie w życie zachowań prozdrowotnych nie jest wyłącznie sposobem na zapobieżenie chorobom. Dzięki nim będziesz żył dłużej i dłużej cieszył się młodością. Jeśli zastosujesz się do osobistego planu odmłodzenia własnego organizmu, przedłużysz produktywną, w pełni wartościową, część swojego życia.

Czytaj dalej »

Koenzym Q10 zyskał ostatnio znaczną popularność z uwagi na przypisywaną mu zdolność do spowalniania tempa starzenia się układu serc owo-naczyniowego. Związek ten występuje naturalnie w narządach naszego ciała i prawdopodobnie pobudza przemiany energetyczne na poziomie komórki, przede wszystkim efekt taki obserwuje się w tkance mięśniowej i w sercu. Zgodnie z wynikami badań, koenzym Q10 jest antyoksydantem, który może zapobiegać starzeniu się naczyń tętniczych. Stał się dość popularnym preparatem do leczenia pacjentów z chorobami serca w ostatniej fazie, którzy oczekują na przeszczepienie tego narządu. W kilku badaniach udało się potwierdzić skuteczność takiego postępowania. Nasz organizm sam potrafi wytwarzać koenzym Q10, jeśli tylko nie ma niedoboru witaminy C czy kompleksu witamin B. Niewiele wiadomo, jakie są efekty stosowania koenzymu Q10 w suplementacji, nawet trudno jest określić, jaka powinna być dawka dobowa. Obecnie American Heart Association wymienia tę substancję na liście leków eksperymentalnych. Mimo iż ze stosowaniem koenzymu Q10 w badaniach wiązały się pewne korzyści i takie leczenie wydawało się bezpieczne, nie wykonano żadnych badań, których celem byłoby określenie, jakie efekty niepożądane mogą wystąpić pod wpływem tej substancji. Nie mogę polecić koenzymu Q10 jako suplementu, ponieważ żadne z badań nie wskazuje, by korzyści wynikające z jego działania ochronnego wobec efektów starzenia przeważały nad potencjalnym ryzykiem wystąpienia działań niepożądanych. W każdym razie, jeśli chodzi o pacjentów z ciężkim uszkodzeniem serca i niewydolnością krążenia zagrażającą życiu, którzy wydają się odnosić korzyści z przyjmowania koenzymu Q10 – nie powinni oni przyjmować żadnych suplementów czy leków bez uprzedniego porozumienia się ze swoim lekarzem.

Czytaj dalej »

To bardzo ważne pytanie – jak już zaznaczyliśmy, melatonina powinna być przyjmowana wieczorem, przed snem. Pamiętaj: zapadnięcie ciemności jest sygnałem do rozpoczęcia pracy przez szyszynkę, co w konsekwencji sprawia, że nasz organizm domaga się snu. Dlatego też jest normalne, że po zażyciu hormonu u większości ludzi występuje uczucie senności. Zalecane jest więc jego przyjmowanie na pół godziny przed snem. Gdy jednak pracujesz w nocy, wówczas powinieneś zmodyfikować czas przyjmowania melatoniny, zależnie od pory, w której faktycznie zamierzasz położyć się spać w dzień. Zwracamy także uwagę, by po zażyciu tabletki nie wykonywać czynności wymagających szczególnej koncentracji, takich jak na przykład prowadzenie samochodu. Choć hormon nie wywołuje uczucia otępienia, jakie występuje po przyjęciu środków nasennych, możesz jednak czuć się ospały.

Czytaj dalej »

I łosoś, i takie ryby o białym mięsie jak dorsz oraz okoń, podobnie i wiele innych ryb, zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Ten rodzaj kwasów zmniejsza poziom trójglicerydów we krwi i wydaje się obniżać ciśnienie krwi. Jedzenie ryb raz w tygodniu może zmniejszać ryzyko wystąpienia zawału serca o połowę, przez co człowiek w wieku 55 lat jest w istocie młodszy o 2.7 roku. Mimo że nikt dokładnie nie wie, w jaki sposób kwasy omega-3 zapobiegają atakom serca, to niektórzy eksperci sądzą, że substancje te zapobiegają odkładaniu się płytki miażdżycowej w ścianie naczyń tętniczych. Inni sugerują, że kwasy omega-3 stabilizują częstość bicia serca, dzięki czemu zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń rytmu serca, które często jest związane z atakiem serca. Kwasy omega-3 wydają się także sprawiać, iż płytki krwi stają się mniej lepkie, przez co zmniejsza się ryzyko powstania zakrzepu. W ostatnich badaniach udowodniono, że spożycie iyb przynajmniej raz w tygodniu powoduje 52-proc. redukcję częstości nagłych zgonów. Kwasy omega-3 mogą także obniżać ciśnienie krwi. Choć możesz kupić w sklepach ze zdrową żywnością i w aptekach olej rybi w kapsułkach, najlepiej jest po prostu częściej jadać ryby.

Czytaj dalej »

Niedostatek snu pogarsza wyniki uzyskiwane przez Ciebie w pracy, może mieć negatywny wpływ na nastrój, sprawia też, że stajesz się mniej uważny i – tak, to prawda – zrzędliwy. Wiadomo również, że ludzie senni częściej ulegają wypadkom, zwłaszcza w okresach największej senności, to znaczy późnym popołudniem lub po północy. Kiedy nasz organizm staje się coraz bardziej zmęczony, „okno latencji snu” (czyli okres, jaki jest potrzebny do przejścia za stanu znudzenia do snu) – zmniejsza się z trzech minut do tylko trzydziestu sekund. Oznacza to, że im mniej masz snu, tym bardziej prawdopodobne staje się to, że zaśniesz za kierownicą lub w jeszcze inny sposób postawisz siebie i innych w sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu.

Czytaj dalej »

W tym miejscu moglibyśmy napisać jeszcze o wielu preparatach. Jednakże, poza specyfikami przeznaczonymi do leczenia konkretnych stanów – jak, powiedzmy, w przypadku dziurawca, który stosuje się z powodzeniem w zapobieganiu i leczeniu depresji – brak jest danych, które by potwierdzały, że preparaty te chronią przed efektami starzenia.

Czytaj dalej »

Obecnie wiadomo, że HIV przenosi się drogą płciową (sperma, wydzielina pochwy), poprzez krew i jej produkty oraz mleko karmiących matek. W odróżnieniu od innych chorób zakaźnych (na przykład gruźlicy), wirus AIDS nie może przenosić się przez powietrze (kaszlnięcie, wydmuchanie nosa), czy powierzchowny kontakt, jak na przykład uścisk ręki. Przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności można uniknąć AIDS. Ponieważ nie ma sposobu na wyleczenie tej choroby, a pomoc medyczna dla dotkniętych AIDS jest ograniczona, profilaktyka jest na pewno najlepszą metodą działania.

Czytaj dalej »

Sierpień 2017
P W Ś C P S N
« Lip    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Archiwa