Jedzenie śniadań odmłodzi także układ krążenia i immunologiczny. Nie wiemy dokładnie, czemu tak się dzieje, jednak istnieje już parę teorii. Po pierwsze, mówi się, że produkty zbożowe zawierają duże ilości włókien roślinnych, a włókna roślinne zapobiegają starzeniu się naczyń tętniczych poprzez hamowanie odkładania się tłuszczu w ścianie naczyniowej. Poza tym, wysokie spożycie włókien roślinnych chroni przed zachorowaniem na nowotwory złośliwe. Przeciętny

Czytaj dalej »

Mimo że samego spożycia cukru nie można powiązać z procesami starzenia, jednak może z tym być związane przybieranie na wadze. Cukry proste zwykle występują w pokarmach w wyższym stężeniu, dlatego też każdy kęs takiego pokarmu zawiera dużo kalorii. Zerwanie z przejadaniem się słodyczami to prosty i szybki sposób, by dieta przestała być nadmiernie kaloryczna. Niektórzy sądzą, że spożywanie zbyt dużych ilości słodyczy może spowodować zachorowanie na cukrzycę – to nieprawda. Jednakże pokarmy, które zawierają dużo cukru rafinowanego, są bardzo kaloryczne, a większość z tych kalorii to tak zwane puste kalorie, czyli takie, za którymi nie stoją składniki odżywcze. Proszę się nie oszukiwać: miód i cukry pochodzenia naturalnego nie są zdrowymi zamiennikami cukru rafinowanego. W końcu nasz organizm przekształca je dokładnie w te same cząstki, które niosą ze sobą ten sam ładunek kalorii. Wreszcie, choć nie zawsze tak się dzieje, osoby odżywiające się dietą z niewielką ilością cukru mają we krwi bardziej stały poziom glukozy. Jedzenie dużych ilości cukru powoduje, że tempo metabolizmu rośnie i następnie szybko spada. Uprzednie spożycie niewielkiej ilości tłuszczu sprawi, że żołądek będzie przesuwał treść pokarmową do jelit wolniej, zatem przez dłuższy czas będzie wypełniony, a poziom glukozy we krwi nie będzie podlegał tak szybkim wahaniom. Ostatecznie będziesz się czuł pełniejszy i mniej będziesz jadł, co więcej, ponieważ cukier jest wchłaniany przede wszystkim z jelit, opóźnienie przedostania się cukru do jelit zmniejsza tempo narastania poziomu cukru we krwi (patrz – wykres 8.1). Wielu ludzi stwierdza też, że jedzenie mniejszej ilości cukru pozwala im uniknąć senności, która często pojawia się po posiłku.

Czytaj dalej »

Cukrzyca typu I często jest zwana cukrzycą młodzieńczą, zaczyna się zwykle w dzieciństwie. Jej przyczyną jest nie wytwarzanie przez organizm insuliny, hormonu niezbędnego do przetwarzania cukru pochodzącego z pożywienia i koniecznego do utrzymania prawidłowego stężenia cukru we krwi. Pacjent z tego rodzaju cukrzycą musi przede wszystkim wstrzykiwać sobie sztuczną insulinę zastępującą ten hormon, którego organizm pacjenta nie jest już w stanie wyprodukować. Uważne nadzorowanie poziomu glukozy we krwi, odżywianie się prawidłowo zbilansowaną dietą, ćwiczenia fizyczne i wreszcie właściwe dobieranie dawek insuliny sprawiają, że stężenia cukru we krwi utrzymują się w granicach normy i nie dochodzi do powstania w organizmie szkód.

Czytaj dalej »

Warto też samemu sprawdzić, co się dzieje. Proszę wypożyczyć w bibliotece książki medyczne na podstawowym poziomie, można też, niezależnie od charakteru schorzenia, poszukać danych przez Internet. Pod wieloma adresami rozmaitych ośrodków medycznych można znaleźć w sieci ważne informacje, setki witryn internetowych są sponsorowane przez godne zaufania organizacje. Prawdopodobnie uda Ci się znaleźć opis dolegliwości, na które właśnie cierpisz i których nie potrafiłeś właściwie nazwać. Proszę jednak nie być zbyt łatwowiernym. Nie wszystko, co czytasz, jest zgodne z prawdą, zwłaszcza gdy źródłem informacji nie są szanowane instytucje czy szpitale. Im jednak więcej będziesz wiedział o własnym zdrowiu, tym łatwiej przyjdzie Ci odróżnić prawdę od wierutnej bzdury.

Czytaj dalej »

Krótkotrwała reakcja na bodziec stresowy jest prawidłowa i korzystna dla nas. Ta odpowiedź organizmu ukierunkowana na przeżycie sprawia, że natychmiast odrywamy ręce od parzącego nas garnka lub też uskakujemy przed nadjeżdżającym samochodem. Taki krótkotrwały, samoograniczający się stres wcale nas nie postarza. Problemy zaczynają się wówczas, gdy jesteś stale pobudzony, bez przerwy w stanie „walcz lub uciekaj”.

Czytaj dalej »

Dysponujemy wyraźnymi dowodami na to, że ograniczenie spożycia tłuszczów, zwłaszcza nasyconych i sztucznie utwardzonych zapobiega starzeniu się naczyń tętniczych, zmniejsza ryzyko powstawania płytek miażdżycowych, a także zagrożenie zawałem i udarem mózgu. Chociaż dowody są dyskusyjne i brak jest ostatecznych wyników, które by to potwierdzały, wydaje się, że taka dieta spowalnia także starzenie się układu odpornościowego, co może zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy, Eksperci szacują, że 10-70% wszystkich nowotworów złośliwych jest wynikiem odżywiania się dietą bogatą w tłuszcze nasycone i sztucznie utwardzone, ubogą zaś w warzywa i owoce. Zgodnie z publikacją, która ukazała się w Journal oj the American Cancer Institute, kobiety spożywające dziennie 10 gramów tłuszczów nasyconych częściej o dwadzieścia procent zapadają na raka jajnika. Udało się także powiązać przyspieszone starzenie się związane z zachorowaniem na raka jelita grubego ze spożywaniem czerwonego mięsa częściej niż raz w tygodniu. Prawdopodobnie efekt ten jest spowodowany przez tłuszcze nasycone, które w tym mięsie występują.

Czytaj dalej »

Podczas kolejnych porannych sesji Mueller poddawał chorą działaniu 2500 luksów pełnowidmowego, uzupełniającego światła (1 luks równa się ilości światła wytwarzanego przez jedną świecę). Pacjentka pozbyła się depresji w ciągu kilku dni.

Czytaj dalej »

Trudno jest odpowiedzieć dokładnie. Jeśli wykryjesz samodzielnie nowotwór we wczesnym stadium, zanim zyska on zdolność tworzenia przerzutów, możesz żyć dziesięć – dwadzieścia, nawet trzydzieści lat dłużej. W przemyśle związanym z ochroną zdrowia w ostatnim dziesięcioleciu nastąpiły znaczne zmiany. W USA większość lekarzy ma obecnie mniej czasu dla pacjentów niż przed dziesięciu laty. Mają zatem mniej czasu, by „wczuć się” w pacjentów przed ostateczną diagnozą, W dodatku zmieniły się warunki leczenia i jest mało prawdopodobne, by mieć stale tego samego lekarza. Coraz częściej bije się na alarm nad stanem opieki zdrowotnej. Jednak są i pozytywy. Dysponujemy obecnie lepszymi urządzeniami diagnostycznymi, opracowano nowe sposoby leczenia, łatwiej jest postawić trafną diagnozę, co oznacza, że jednak opieka lekarska jest na lepszym poziomie niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejsze, byś sam potrafił o siebie zadbać.

Czytaj dalej »